Rola turystyki ekologicznej w rozwoju gmin wiejskich w Polsce i na Ukrainie - na podstawie doświadczeń niemieckich

Partnerstwo Transgraniczne

Projekt dofinansowany w ramach Programu Partnerstwa Transgranicznego realizowanego przez Wschodnioeuropejskiej Centrum Demokratyczne przy wsparciu finansowym udzielonym przez Norwegie ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP

Koordynator
Grzegorz Kruszyński
tel. 601262182
e-mail: grzegorz@fee.pl

Opis projektu

Celem projektu jest przekazanie przez doświadczone instytucje i podmioty niemieckie (rejon Parku Narodowego w Schwarzwaldzie) wiedzy i doświadczeń z zakresu możliwości i sposobów rozwoju turystyki ekologicznej na terenach wiejskich oraz wykorzystania tej wiedzy dla rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Ponadto celem projektu jest również podjęcie wspólnych inicjatyw służących realizacji projektów z tej dziedziny oraz wspieranie mieszkańców i pomoc w ich inicjatywach dotyczących turystyki ekologicznej, przy możliwej adaptacji do warunków lokalnych niemieckich rozwiązań. Projekt zakłada poprawę współpracy jednostek samorządowych i środowisk lokalnych na rzecz rozwoju turystyki ekologicznej przy wykorzystaniu niemieckich doświadczeń, większą aktywność gmin na rzecz turystyki ekologicznej, wzrost świadomości możliwości wykorzystania turystyki ekologicznej dla rozwoju lokalnego.

Realizacja projektu została zaplanowana na okres 4 miesięcy 2010r w okresie od VIII do XI i podzielona etapów:

 ETAP I – PROMOCJA PROJEKU 

W ramach etapu zaplanowano:

a/ opracowanie materiałów promocyjnych tj logo projektu oraz projektu ulotki promocyjnej,

b/ druk i dystrybucja 1500 szt. ulotki promocyjnej, format A5, dwustronna, wydana w 3 językach partnerów oraz dystrybuowana na obszarze oddziaływania projektu w Polsce, Ukrainie i Niemczech,

c/ opracowanie i publikacja 6 artykułów promujących projekt, po 2 artykuły w prasie lokalnej na obszarze działalności każdego Partnera. Pierwsze artykuły (3 szt.) będą opublikowane w 1 miesiącu realizacji projektu, będą informowały o projekcie oraz wspierały rekrutację uczestników. Kolejne artykuły (3 szt.) będą opublikowane w ostatnim miesiącu realizacji projektu i będą informowały o przebiegu konferencji oraz całego projektu.

d/ przez cały okres realizacji projektu prowadzona będzie internetowa akcja promocyjna, polegająca na publikacji aktualnych informacji na stronach internetowych Partnerów oraz na lokalnych portalach internetowych.

 ETAP II – Rekrutacja uczestników i opracowanie materiałów szkoleniowych 

Celem działań będzie rekrutacja uczestników warsztatów, wizyt studyjnych oraz konferencji a także opracowanie materiałów szkoleniowych, które będą wykorzystywane podczas warsztatów tematycznych.

W ramach etapu zaplanowano:

a/ organizacje spotkań rekrutacyjnych u Partnerów (spotkania odbywają się bez kosztowo i nie zostały ujęte w budżecie)

b/ stworzenie listy uczestników warsztatów 16 osób, w tym 8 z Polski i 8 z Ukrainy,

c/ opracowanie oraz tłumaczenie na 3 języki obce materiałów szkoleniowych na warsztaty tematyczne.

 ETAP III – Organizacja warsztatów tematycznych w Polsce 

Celem działań będzie organizacja 24 godzinnych warsztatów tematycznych związanych z główną problematyką projektu tj. rola turystyki ekologicznej w rozwoju gmin wiejskich w Polsce i na Ukrainie - na podstawie doświadczeń niemieckich. Zaplanowano, że w warsztatach weźmie udział 16 osób, w tym:

- 3 pracowników JST: Czarny Bór, Stare Bogaczowice, Szczawno Zdrój (Polska)

- 3 pracowników lokalnych NGO (Polska)

- 2 przedstawicieli podmiotów gospodarczych – turystycznych (Polska)

- 3 pracowników JST: Orikhovytsia, Onokintsi, Mlynai (Ukraina)

- 3 pracowników lokalnych NGO (Ukraina)

- 2 przedstawicieli podmiotów gospodarczych – turystycznych (Ukraina)

W ramach 24 godzinnych warsztatów zaplanowano następujące bloki tematyczne:

a/ integracja grupy warsztatowej

b/ turystyka ekologiczna – charakterystyka, rozwój, miejsce w branży

c/ rola JST w rozwoju turystyki ekologicznej na wsi,

d/ rola NGO w rozwoju turystyki ekologicznej na wsi

e/ turystyka ekologiczna a rozwój przedsiębiorczości

f/ partnerstwa publiczno – prywatne jako narzędzie rozwoju turystyki ekologicznej na wsi,

g/ krajowe i europejskie źródła finansowania projektów rozwojowych w zakresie turystyki ekologicznej

Zajęcia warsztatowe prowadzone będę metodami aktywizującymi, z wykorzystaniem multimediów, prezentacji doświadczeń niemieckich i konkretnych rozwiązań prawnych i organizacyjnych. Warsztaty prowadzone będą przez doświadczonych trenerów i jednocześnie pracowników instytucji niemieckich, zajmujących się na co dzień problematyką turystyki ekologicznej i rozwoju przedsiębiorczości w tym zakresie.

 

 ETAP IV – Organizacja wizyt studyjnych w Niemczech 

Celem działań będzie organizacja 3 dniowej wizyty studyjnej polsko – ukraińskiej grupy uczestników warsztatów. Wizyty studyjne będą odbywały się w ciągu 3 dni pobytu i będą obejmowały:

a/ spotkania przedstawicieli NGO związane z prezentacją niemieckich doświadczeń w zakresie turystyki ekologicznej, rozwoju przedsiębiorczości oraz tworzenia Partnerstw,

b/ spotkania przedstawicieli JST (Dobel, Staufen lub Bad Krozingen) związane z prezentacją doświadczeń niemieckich samorządów w zakresie polityki rozwoju, współpracy lokalnej, polityki inwestycyjnej oraz polityki w zakresie wspierania rozwoju przedsiębiorczości w branży turystycznej,

c/  spotkania przedstawicieli związków i organizacji turystycznych związane z prezentacją doświadczeń w zakresie tworzenie produktów turystycznych, tworzenia sieci zintegrowanych usług, planowania i zarządzania produktami, rozwoju przedsiębiorczości w tym zakresie.

 

 ETAP V – Opracowanie i druk publikacji 

W ramach tego etapu zaplanowano opracowanie oraz druk publikacji (tłumaczonej na 3 języki obce), prezentującej:

- przebieg projektu (warsztaty tematyczne oraz wizyty studyjne)

- polskie, niemiecki i ukraińskie dobre praktyki w zakresie turystyki ekologicznej, rozwoju przedsiębiorczości w branży turystycznej, rozwoju Partnerstw lokalnych itp.

ETAP VI – Organizacja konferencji podsumowującej projekt 

W ramach tego etapu zaplanowano organizację konferencji podsumowującej projekt oraz zebraną wiedzę i doświadczenia. Konferencja odbędzie w Użgorodzie. W konferencji wezmie udział 16 uczestników warsztatów, 4 prelegentów z Niemiec oraz około 30 osób (mieszkańców Użgorodu i okolic) zainteresowanych problematyką rozwoju turystyki ekologicznej i jej wpływu na rozwój społeczno – ekonomiczny, w tym rozwój przedsiębiorczości.

Konferencja będzie trwała 6 godzin i będzie podzielona na 3 moduły:

a/ rola samorządów w rozwoju turystyki ekologicznej i rozwoju przedsiębiorczości (2 godz.)

b/ rola organizacji pozarządowych w rozwoju turystyki ekologicznej i rozwoju przedsiębiorczości (2 godz.)

c/ rola Partnerstw publiczno – prywatnych w w rozwoju turystyki ekologicznej i rozwoju przedsiębiorczości.

Prelegentami podczas konferencji będą uczestnicy warsztatów, przedstawiciela międzynarodowej grupy samorządów, NGO, podmiotów i organizacji turystycznych. Podczas konferencji rozdawana będzie opracowana wcześniej publikacja. Po zakończeniu konferencji każdy z partnerów otrzyma po 150 sztuk publikacji do bezpłatnej dystrybucji na swoim obszarze.

Współpraca