Małe przedszkola na Dolnym Śląsku

Europejski Fundusz Społeczny Unia Europejska

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich

Zobacz stronę internetową projektu

Opis projektu

Celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych dzieci w wieku 3-5 lat pochodzących z obszarów wiejskich, poprzez stworzenie Małych Przedszkoli - alternatywnych form edukacji przedszkolnej.

Stworzenie takich ośrodków na terenie Dolnego Śląska jest odpowiedzią na aktualną sytuację ekonomiczną oraz potrzeby społeczne dzieci i ich rodziców, a przede wszystkim zapewni dzieciom lepszy start w późniejszej edukacji szkolnej. Przeprowadzenie projektu zlikwiduje wyraźne dysproporcje w obrębie edukacji przedszkolnej między terenami miejskimi i wiejskimi.

W województwie dolnośląskim stopień upowszechnienia edukacji przedszkolnej na terenach wiejskich jest bardzo niski, w roku 2005 był niższy od średniej krajowej i wynosił 15,3% (w Polsce 36,15%). Objęcie tego obszaru wsparciem jest więc niezwykle istotne tym bardziej, że edukacja przedszkolna jest priorytetem wszelkich działań przeciwdziałających marginalizacji (w Narodowej Strategii Integracji Społecznej i Krajowym Planie Działania ma osiągnąć do 2013 roku ma osiągnąć wskaźnik 40%).

Fundacja umożliwi zainteresowanym gminom wiejskim oraz gminom miejsko-wiejskim, stworzenie alternatywnych placówek wychowania przedszkolnego oraz pomoże zapewnić ciągłość ich działania. Każde przedszkole otrzyma dofinansowanie na wyposażenie oraz sprzęt dydaktyczny w kwocie około 20 000 zł, pomoc logopedów i psychologów oraz kuratora merytorycznego. Do końca trwania projektu (do 31.03.2008r.) Fundacja będzie pokrywała pensje nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach oraz przeszkoli ich w zakresie prowadzenia zajęć w ośrodkach edukacji alternatywnej. Program edukacyjny został stworzony specjalnie na potrzeby prowadzenia placówek edukacji alternatywnej i jest oparty o podstawę programową MEN oraz metodologię pedagogiki alternatywnej.

Po zakończeniu okresu dofinansowania ośrodki przedszkolne zostaną docelowo przejęte przez istniejące lub utworzone w tym celu stowarzyszenia, które będą czuwały nad poprawnością funkcjonowania placówki.

Współpraca